10.03.2014

Fjellvettregel #1: Legg ikke ut på langtur uten trening. Ingalåmi-et rennreferat

Tørre fakta
Siste skirenn: Skikarusell i Marikollen på tidlig 90-tall
Begynte å like å gå på ski: I fjor
Lengste jeg har gått på ski: 27 km
Ambisjon: Gå 30 km. "Går jeg under 3.15 er jeg kjempefornøyd. Under 3 kommer jeg ikke på jobb på mandag" Sitat Silje, fredag. 
Smurte med: Hmmm. Leverte skia i smørebua. Betalte 50 kr for å få smurt på klister, klister og voks. Og jeg hadde ikke feste. Se løypekartet. 
Taktikk: Gå på de første 7 km. Etter det blir alt bedre. Tror det er det motsatte av "spar-på-kreftene"-taktikk.

Referat
På hotellet: Spiser kjedeligste hotellfrokosten noensinne. Korn, korn og nøtter. Merker meg med chip. Søster`n lurer på om jeg skal gå med hennes chip og, så hun slipper å gå og kan slappe av. 

Stadion: Står i 8. mars tog for å få smurt skia mine. Burde hatt en parole å gå under. Forestilte meg at den burde være noe sånn som "Ja til mer mann og barnefri". Får melding av mannen, som er flink til å passe på. Han minner meg på at 30 km ikke er 20 km. Greit med påminnelse. Glemmer den fort.

0km: Disponering av krefter sa du? Hmmm, skal ihvertfall gå forbi de damene her. Og de der. Hold til høyre, jeg kommer til venstre. Men så flytt dere da, hvis ikke dere skal gå fortere.
1-3km: Fikk ikke jeg smurt skia av proffe folk? Hva har de gjort? Skia glir jo alle veier. Må stake. Bestemmer meg for å stoppe ved første smørestasjon.
4km: Fin flyt (se det grønne feltet på løypekartet). Så fint at jeg helt glemte at jeg skulle smurt på 5 km. Tok 2 glass saft på styrten og seila forbi.
5,5km: Er det lov å snu for å gå tilbake og smøre?
6-10km: Dritt opp bakkene, glir inn pulje 2 (jeg starta i pulje 3) i nedoverbakkene. Hadde litt lyst til å si "Hei, er du i pulje 2?" til de jeg gikk forbi, men klarte å holde det inni  meg.
11km: Au, hoftesprekk. Nei, strekk var det. Dette kommer til å bli vondt.
14km: Nedoverbakken. Damene lå i en haug nederst i bakken, og de som ikke gjorde det løp på sida. Jeg tok faktisk av meg skia og løp ned. Aldri skjedd før. Men med isete underlag og frykten for å lande på bunn gjorde at jeg tok til fornuften.
15km: Må smøre ski. Hæ? Kan man ikke smøre her? Få en vestlandslefse da. Og energidrikk. Og varm saft. Og kald saft. OK, en banan og da.
15-20km. Se 0-5. Samme trasè, dårligere spor, mer is, mer slush, mindre spor, var det spor?
20km: Må smøre. Kø. Dritt. Skal, skal ikke, skal, skal ikke? Får varm saft av en sympatisk dame som lurer på om jeg kanskje skal ta meg et glass til. Er det så tydelig at jeg trenger det? spør jeg. Ja, sier hun. Så jeg tar både varm og kald saft og energidrikk og en lefse. Som jeg mister og kjører over. Lefse under skia får duge som smøring. Skal ikke smøre jeg vet du. Taper tid på å stå i kø, og den tida har ikke jeg.
21km: Angrer.
24km: Et damekor står langs løypa og synger. Fineste jeg har hørt noen sinne. Dette kan gå. Bare 6 km igjen. 
25km: Er det lov å ta av skia og gå til mål? Feste granbar under? Låne feller? Skia går jo ikke fremover. Seriøst. Armene mine. Au!
26km: Trekkspillmannen. Ååååh, så vakkert han spiller. Jeg elsker trekkspill. Og jeg elsker han for at han har tatt turen ut i løypa og spiller for meg. Skal jeg sette meg ned? Han har ikke pølse på bålet. Går videre. 
27-29km:  Hvor lange kilometere er det lov å lage på slutten egentlig? Hvor er stadion? Hører speakeren, men hvor? hvor? hvor? Dette er ikke morsomt lenger. Tenker på Dæhli. Og Ulvang. Og går på. Blir forbigått av en dame som trøster meg med at det ikke er langt igjen. Nytter ikke med trøst nå. Gi meg feste!
30km: Haha, skal jeg gå opp den bakken der på stadion? Skia mine kan ikke gå oppover lenger. Null feste. Hopper sidelengs oppover. Står i hockey ned. Hei, der er hun som gikk forbi meg istad jo. Hun skal ikke før meg i mål. Banna bein. Hoppestaker, peser som en ulv, kan det gå? kan det gå? ja, jeg tar hun igjen, jadda! Stuper over målstreken. Henger over stavene. Glemmer å skru av endomondo og aner ikke hvor lang tid jeg har brukt. Tenker ikke på det en gang. 

Men jeg klarte det. Jeg vant. Over meg selv altså. Hadde aldri klart dette i fjor. Gikk inn på 2.49.35. På min aller første 3mil.Vondt i hofta. Vondt overalt egentlig. Kommer til å gjøre det igjen.

4 kommentarer:

  1. Wooow!! Du er bare rå altså!! Vet ikke hva som er best jeg, din smittende motivasjon for trening ..eller din fantastiske evne til å fortelle ;) jatakk begge deler!

    SvarSlett
  2. Helt fantastisk!!! Både prestasjon og beskrivelse.

    SvarSlett
  3. ha ha; -hærlig hærlig hærlig og STOR applaus for deg og takk for at jeg fikk komme på besøk:-)

    SvarSlett
  4. Flirer av beretningen din, ser det for meg! Men er mektig imponert over at du både meldte deg på OG gjennomførte!!!! Det står det respekt av!!

    Og så det vi alle lurer på: Kom du deg på jobb på mandagen??

    SvarSlett

Det er stas med kommentarer. Jeg takker og bukker!

(Jeg har måttet fjerne muligheten for å kommentere anonymt en liten stund pga masse spam. Men send meg gjerne en mail hvis du har noe på hjertet!)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...