27.11.2010

Den fineste juletradisjonen




Jeg gleder meg som et barn når pakkene ligger under treet. Jeg gråter nesten av "Deilig er jorden." Jeg blir fra meg av nysgjerrighet og forventninger til julaften. Jeg elsker "Ååh"-et som går gjennom folkemengden når julegata åpnes. Jeg klarer aldri å la julepynten ligge i boksen lenger enn til slutten av november. Julemat gir meg vann i munn. Jeg liker å pønske ut de perfekte gavene. Jeg elsker å kunne invitere til åpent hus og juleverksted med venner. Dropslaging og sukkertøylukt.


Den fineste juletradisjonen er allikevel denne: Julekakebaking med mormor. Hun lager deigene på forhånd og vært år har vi en maratondag hvor vi kjevler/knar/triller/skålder/trykker/småspiser deigene. Og resultatet: 6 slag i boks. Bordstabel, riflakjeks, sirupsnipper, sandkaker, pepperkaker og en til jeg ikke husker hva heter. Den tante T liker så godt. Pepperkakedeigaktig med mandler i.


Det første året vi lagde kaker, mormor og jeg, fikk jeg nesten ikke gjøre noe. Jeg holdt melspaden til min oldemor, så på oppskrifta som gikk fra hverandre i liminga og lurte på om jeg kunne hjelpe. Det kunne jeg ikke.


Årene gikk, plutselig fikk jeg lov til å skålde mandler. Også kjevle. Jeg hadde nesten eksamen i kjevling der hun stod og så på om arbeidet var godt nok. Det ble det. Til slutt. Nå får jeg lov til alt. Og i år var det jeg som kunne be henne sette seg ned å plassere mandler på sirupsnippene.


Den fineste dagen. Magen full. Mest deig. Litt kaker. Bittelillebøll som passa på vispa og hennes tippoldemors tresleiv. Tradisjoner. Fine tradisjoner.

11 kommentarer:

  1. Nydleg innlegg, Silje!
    Kjekt å ha sånn mormor!
    Ei slik hadde mine ungar fram til for snart 2 år sidan, og dei savnar nok ei som kan slike ting...
    Ønskjer deg ei fin helg!

    SvarSlett
  2. Så fin tradisjon og tippoldemors tresleiv topper det hele. Nydelig fortalt. ☺ Litt annen julestemning på meg i dag; 4 timer på kjøpesenter. Heldigvis ikke resultatløst.

    SvarSlett
  3. så koselig et innlegg dette var. Og godt skrevet. Jeg blir helt rørt for selv er jeg så fattig på familie og har måttet lage de fleste tradisjoner selv men jeg har jo med meg minner fra barndommen som er med å fargelegge de nye tradisjonene selvfølgelig. Men du? Den der maskina di som du fikk av mannen til å klippe ut saker, det er liksom rolls roycen i sånne maskiner har jeg forstått? Finnes det noe rimeligere som passer for en nybegynner tror du? Ha en fin adventshelg!

    SvarSlett
  4. For et herlig innlegg. Ble helt varm om hjertet, jo.

    SvarSlett
  5. Å, så finfint innlegg! Ble glad og varm om hjerterota og kjente enda mer på at jeg virkelig gleder meg til denne førjulstiden.
    O, hygge :)

    SvarSlett
  6. Heldiggris! Dette var ein flott tradisjon!

    SvarSlett
  7. Åh.. det hørtes ut som den beste tradisjonen!! :) Så koselig innlegg! Har ikke fast tradisjon, men jeg pleier å prøve snike meg med når mamma og mormor har sin bakedag. Skal jammen meg sørge for at den blir i en av mine frihelger i år! :)
    God førjulstid. *klem*

    SvarSlett
  8. Så koselig innlegg. Blir helt rørt over deg som har gått gradene.. Julebaksten tuller man ikke med nei!

    SvarSlett
  9. Så glad for at det finnes noen der ute som fremdeles har så flotte tradisjoner. Fikk aldri oppleve det med min mormor, (selv om jeg såvisst hadde muligheten) og nå kjenner jeg at det var fryktelig dumt.

    SvarSlett
  10. Det hørtes ut som en flott tradisjon!!

    SvarSlett
  11. :D For et utrolig vakkert innlegg, Silje!

    SvarSlett

Det er stas med kommentarer. Jeg takker og bukker!

(Jeg har måttet fjerne muligheten for å kommentere anonymt en liten stund pga masse spam. Men send meg gjerne en mail hvis du har noe på hjertet!)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...