09.03.2011

Siljes (sprøstekte) knekkebrød del 2

Tenk at man kan skrive innlegget under og fortsatt få spørsmål om oppskriften. Mulig det var ironisk ment og jeg ikke skjønte det, men her er den ihvertfall.

4 dl lettkokte havregryn
4 dl sammalt rug, grov
2 dl solsikkefrø
1 dl linfrø
1 dl sesamfrø
Litt salt
7 dl vann


Bland alt sammen og vips du har en seig masse. Denne massen skal fordeles på to steikebrett. Det kan gjøres på den klinete eller ikkeklinete måten. Jeg holdt på med oppvasken nesten samtidig, og var ikke gira på rug og korn overalt, og valgte den ikkeklinete. Tok halvparten av massen på et steikebrett med bakepapir under. Fant et bakepapir til og presset massen utover. Funka formidabelt og ble ikke klin i det hele tatt. Hvis du insisterer på griseri kan du selvsagt bare klappe massen utover med hendene dine. Suksessfaktor nr 1 er en deig som er fordelt jevnt over brettet.

Suksessfaktor nr 2 er riktig steketid. I oppskriften min stod det 1 time på 180 grader. Ovnen som fulgte med leiligheten hadde en stekedør som ikke hang fast, og da kunne det kanskje vært greit med en time i ovnen. Vi var ikke fornøyde med ovnsomikkehangsammen, og investerte i en ny en, og glemmer tydeligvis fortsatt at en nyere ovn steiker hakket fortere enn en gammel. Resultatet: Svidd popcornsmakende knekkebrød og sur Silje. Heldigvis lager man to brett i slengen, og brett nr to ble perfekt etter 50 min i ovnen.

Resultat: Smørblid Silje og sprø knekkebrød



2 kommentarer:

  1. Bra! var redd det skulle bli "Sure Siljes svarte tanker" framover...Godt du ble smørblid igjen.

    100 husmorpoeng, minst!

    SvarSlett
  2. Aha, så du fikk det til! Takk for oppskrift, du skal se at selv jeg en dag står og baker knekkebrød;)

    SvarSlett

Det er stas med kommentarer. Jeg takker og bukker!

(Jeg har måttet fjerne muligheten for å kommentere anonymt en liten stund pga masse spam. Men send meg gjerne en mail hvis du har noe på hjertet!)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...