10.08.2010

Bill. mrk

Vi har vurdert og tenkt litt. Vridd hodene våre. 2-åringen nærmer seg 3, og det som var den Trivelige 2, nærmer seg Trassige 3.

Og det som var Morsommemamma begynner å ligne Monstermamma. Eventuelt "Ikke-Mas-Mamma." For det er det hun i en alder av 2 1/2 klarer å lire av seg og fortelle meg at jeg gjør.

Pappa'n slipper ikke noe lettere unna. Det var bare vanskeligere for meg å finne P-ord for å beskrive han. (Normalt ville det vel vært Perfektepappa (men siden jeg ikke skriver en sukkersøt "mittperfektelivogverden-blogg" får jeg heller bare omtale han som pappa'n...))

Men, vi har funnet ut hva vi trenger. Vi voksne altså. Lillebøll vet sikkert hva hun trenger hun og, men hun er ikke sjefen. Enda. Det vi trenger er rett og slett et sett med Sinnsykt Strenge Foreldre (SSF).

SSF bør ha barn på samme alder som oss. De må være konsekvente, kjøre en stram line, ha strenge innetider når den tid kommer, gi lite ukelønn, ha sinnarynke i panna, og SSF-mora må ha en stram knute i nakken. Ikke minst, SSF må ha et barn som er venn med vårt barn.

Taktikken er at Trassige 3 skal se at det kunne vært verre. Hun kunne vært barn av SSF. Tross alt er Monstermamma og (Perfekte(kremt))Pappa'n ikke så verst. Og hun skulle bestemt seg for å høre på beskjedene første gang og gi oss de beste og
lengste klemmer igjen. SSF skulle satt oss i et bedre lys (jamfør fiffig illustrasjon).


Noen som har erfaringer med denne taktikken? Eller noen som melder seg som SSF?

Vi har forøvrig notert oss bak øret at neste år begynner barnehagen en uke tidligere.

10 kommentarer:

  1. Hihi! Har ikkje erfaring med sånnt - og Lillebøll får vel heller ikkje lov å sjå programmet, "Verdens strengeste foreldre"?
    (Trur det heiter det...?)
    Men at det er ein god ide,er ikkje til å komme ifrå :)

    SvarSlett
  2. Kanskje jeg skal patentere (heter det det?) ideèn? Og ta opp noen program av "Verdens strengeste foreldre" og ha på boksen for sikkerhets skyld. Sikkert populært å si: "Nei, idag er det ikke fantorangen, nei."

    SvarSlett
  3. Jeg har noen SSF-trekk, og det funker faktisk;)

    SvarSlett
  4. Denna taktikken har jeg tro på. Jeg tror noen (les ungene) betrakter oss som RIF`er. Rimelig kjipe foreldre. Gleden er derfor større når de faktisk får noe "som alle andre har". Trikset er å ikke være grei hele tida. ;-)

    SvarSlett
  5. Hehe... Jeg mener at barnehagetanter burde ha SSF-funksjonen. Jeg prøver å være litt SSF innimellom, men det funker ikke...Så da får ungen kjeks likevel... :p

    SvarSlett
  6. Hos oss er tendensen at de blir mindre vrange etter fylte tre, iallfall litt... Satser på at dette også gjelder vår tredje, som blir tre i oktober... Jeg er periodevis streng, men dessverre ikke tilstrekkelig konsekvent. Dessverre er jeg nok ikke en egnet SSF.

    SvarSlett
  7. Tihi.. Kjenner meg igjen her gitt...
    3 års trassen er ikke å spøke med!
    Men jeg tror nok dere er inne på noe her.
    Være konsekvente og strenge på de tingene man BØR være strenge på. Man må gi og ta litt har jeg erfart. Det er ikke vits i å krangle om ALT...
    Lykke til! Det blir nok bedre en dag:-)
    Klem fra størstepia

    SvarSlett
  8. Hvis ikke vi finner et egnet SSF-par så kjører vi taktikken lange dager i barnehagen. Etter to dager er hun blid som ei sol nesten hele tida. Og når hun ikke er det er hun trøtt som fy. Spurte igår hvilke nattasanger hun ville høre og svaret var: "Jeg vet ikke jeg, jeg vil bare sove..." Lille søte lillebøll! Og den trassige "dumme-du" med sinnauttrykk i panna er jo morsom. Men man må jo ikke le. For mye ihvertfall!

    SvarSlett
  9. Har ikke knute i nakken, men kan ha et strengt blikk. Gjelder å velge sine kamper ellers blir det slitsomt. Er glad vi er over trassalderen, men ved skolestart er det en ny periode med annen type trass og vips er de i tenåra og senere er det øl og sex det skal advares mot vissnok, så her kan det gå slag i slag..Hjalp det? He he.

    SvarSlett
  10. Akk ja, kjenner meg igjen her òg.... Kanskje det er knute i nakken eg manglar? Gir sikkert ikkje same respekt med fletter. Skal ta det til etterretning. Og ja, ser med lengsel fram mot barnehagestart i neste veke -den 6.veka med fri frå barnehagen her nå, og det går på stumpane laust snart. Ellers: ha ein god dag!!

    SvarSlett

Det er stas med kommentarer. Jeg takker og bukker!

(Jeg har måttet fjerne muligheten for å kommentere anonymt en liten stund pga masse spam. Men send meg gjerne en mail hvis du har noe på hjertet!)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...