12.01.2011

Folkeopplysning/ballongblogging

Jeg prøver å overbevise meg om at denne bloggen, ja denne bloggen, er alt hva folk trenger. Her skal man finne svar på store, mindre store og også kanskje små spørsmål. Som selvutnevnt folkeopplyser føler jeg at det er på sin plass å dele litt.

Si at dere har vært på juletrefest. Si at dere kommer hjem, setter dere i sofaen og sitter og ser på barnetv mens sukkeret (for) sakte renner ut av kroppen på barna som fikk pølse og kake istedet for sunn middag. Så sitter dere der da. Du, Barnet og Svigermor. Man skulle tro at to voksne folk som sitter på hver sin side av et barn ville lagt merke til om barnet tok en ballong ut av godteposen, stappa den i munnen, og svelga den. Det gjør man ikke nødvendigvis.

Og her kommer folkeopplysninga inn i bildet: Svelger man en ballong, så fyll på med saft, brus, juice, ja egentlig hva som helst for at ballongen faktisk skal gå ned i magen. Kjedelig med oppblåste lunger mener jeg. Alt som har kommet inn, skal ut.

Og hvordan en rosa ballong ser ut etter et par dager i magen. Jo, den er fortsatt fresh i fargen, elastisk og like hel. Tenk det! Den kom dessverre ikke ut med innholdet inni og knute på toppen. Vi tenkte kanskje å øve litt på det.

10 kommentarer:

  1. Takk for opplysningen! Den føres herved inn i Førstehjelp på små barn-permen...

    Men det hørtes ut som en noe dramatisk episode. Godt det gikk bra!

    SvarSlett
  2. Det var no godt at det gjekk bra:). Ikkje at ballongen var like heil då, men at den såg dagens lys igjen på ein normal måte. Eg tenkte at det var litt skummelt å svelge ein ballong, har faktisk aldri høyrt om det før... Det er så bra at du driv med litt folkeopplysning :)
    Kjekt handlenett ankommet og betalt :))

    SvarSlett
  3. Legevakt Lillstrøm og legevakt Oslo hadde heller ikke hørt om lignende. Kanskje jeg bør sende blogginnlegget dit og?

    SvarSlett
  4. Ja, en skulle tro at to voksne ville oppdage...men jeg er velkjent med begrepet "sove barne-tv" så jeg skal ikke fokusere på den delen.

    veldig bra at den kom ut igjen. Veldig fascinerende også, jeg synes sånt er artig å få rede på. Flink kropp.

    SvarSlett
  5. Her også - arkivert under førstehjelp. Takk for flott informasjon.

    SvarSlett
  6. Huff, det kunne jo gått riktig så ille...
    Mye merkelig skjer, ja - man tror man har kontroll over disse små, men de klarer å få til det utroligste.

    SvarSlett
  7. huff jeg hadde tilta i vinkel! Jeg har aldri tenkt på at det gikk ann jeg. . .hvordan kom du på at det var lurt å pøse på med drikke? Hvordan reagerte barnet? Huff altså. . .

    SvarSlett
  8. Huffameg, jeg sitter her og humrer. Rosa ballong med innholdet inni og knyting på toppen. Si fra når du får til det! Da skal jeg suge til meg av all din kunnskap ;-)

    Godt alt gikk bra! At ballongen kom ut igjen og alt er bare velstand!

    SvarSlett
  9. Så bra at det gikk bra til slutt!
    Og du så fin header du har tegnet :D

    God helg!

    SvarSlett
  10. Guriballa! Det hørtes da morsomt (for oss nå i etterkant) og dramatisk (kanskje litt for dere da det sto på?) ut!!!
    De er så dræskla kjappe disse små også vettu; får jo i seg hva det måtte være på nullkommasvisj!

    SvarSlett

Det er stas med kommentarer. Jeg takker og bukker!

(Jeg har måttet fjerne muligheten for å kommentere anonymt en liten stund pga masse spam. Men send meg gjerne en mail hvis du har noe på hjertet!)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...