01.11.2010

Fårtryllende fårikålfest

Oppskriften på et godt fårikållag:
-Førsteking, oppkok, nedkok og oppkok igjen.
-En venninne som tar hånd om desserten.
-En haug gode venner rundt bordet.
-Et fint bord med en linduk fra Rema. Eller var det en papirduk som skulle være så lik lin at du ikke merka forskjell? Slik sa reklamen ihvertfall. Uansett, et passe kreativt hode gjorde om kjip papirlinduk til fårikålfestpynta duk. Litt fårberedelser krevde det, men så ble det fårseggjort og fint.

På linduken ble alle tallerknene tegna opp (ideèn er nok stjelt av noen som har vært kreative før meg, men det trenger vi ikke si til noen), og inni tallerknene ble det skrevet 20 fårskjellige fårete uttrykk. Et til hver. Får eksempel: "Fru Fårtuna, fårikålens øverste (hellige) beskytter, et middagsselskap oppfordres til å takke henne for maten og lykken." "De Fårente Stater-en undergrunnskultur med mål om en egen stat, uavhengig av nasjonalitet og religion, men befolket av fårikålelskere." Sjekk Fårikålens venner får fler fårete ord og uttrykk. Midt i duken skreiv jeg fårikålens historie som jeg fant på samme side. Dekorativt og enkelt.



Det var selvfølgelig en fårtryllende aften. Fårmidabel rett og slett. Det ble skålt, nei fårresten, det ble ropt "fåre", det ble sunget, danset, spist. Både Fåregangsmannen og Fåregangskvinnen er fårnøyde. Får å si det med en sau sine ord...

5 kommentarer:

  1. Kan fårestille meg at det var ein fårtryllande fårestilling :)
    Kjekt du er med på lotteriet mitt!

    SvarSlett
  2. Får en fårtreffelig flått ide med den duken. Kul fest.

    SvarSlett
  3. Ein fårrykende kjekk kveld, ser det ut som! Men kva er det som skal førstekes? Fårekjøttet?

    SvarSlett
  4. Det blir fårikål her i dag. Men neppe noen fest...

    SvarSlett
  5. @Ingrid: Jepp. Brun kjøttet kjapt på hver side, så får du en litt annen smak på hele gryta. Rett og slett fårtreffelig! Gammelt triks som stammer fra min oldemor. Velprøvd med andre ord!

    Hilsen gubben til surra - Kåkken Kåre, får-i-kål-sjef i heimen.

    SvarSlett

Det er stas med kommentarer. Jeg takker og bukker!

(Jeg har måttet fjerne muligheten for å kommentere anonymt en liten stund pga masse spam. Men send meg gjerne en mail hvis du har noe på hjertet!)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...