03.11.2010

Bøllepappa`n steller seg lagelig til for hogg

Så vidt jeg vet, har jeg skrevet nøyaktig 162 innlegg fra januar til nå. Jeg tror Bøllepappa`n har sniki seg til å kommentere på... hmm.. la meg se, jo ETT innlegg var det. Ikke det at jeg vil eller trenger at han skal kommentere i tide og utide, vi prater tross alt sammen hver dag. Og jeg får han til mer eller mindre uoppfordret å fortelle meg hvor flink og morsom jeg er. Men, nå som han da har kommentert et innlegg, må valg av innlegg å kommentere på, kommenteres.

Innlegget han valgte å kommentere var nemlig "Fortryllende Fårikålfest." Han kunne sagt: "Unnskyld for at vi vekte deg som sov så søtt, men vi bare måtte synge for hele blokka." Men han valgte heller å gi et steketips til Ingrid: "Brun kjøttet kjapt på hver side, så får du en litt annen smak på hele gryta. Rett og slett fårtreffelig! Gammelt triks som stammer fra min oldemor. Velprøvd med andre ord! Hilsen gubben til surra - Kåkken Kåre, får-i-kål-sjef i heimen."

Han kommenterer rett og slett for å skryte av sin side av familien sine kokkeferdigheter. Det stod ingenting om at jeg hadde kokt kjøttet ute i 3 timer der, gjorde det vel? Og hvor mørt det hadde blitt? Familien til Bøllepappa`n er flinke til å lage mat de altså, men hvorfor skjønner han ikke at han alltid skal si at jeg er flinkere?

Et grellt eksempel fra virkeligheten: Det som skal bli Mammabøll er på bursdagsfest. Det som skal bli Pappabøll er på samme festen. Hun hadde bakt kake. Han kunne innleda en samtale med å si:
-Du slette tid, for ei kake, beste jeg har smakt.
Hun kunne blitt stum av beundring og tenkt at
-Ja, jeg har anstrengt meg for deg, og tenk at du sier så fine komplementer.
Så kunne vi begge hatt stjerner i øynene, holdt hender og kanskje tilogmed kyssa bittelitt.

Samtalen som foregikk var mer sånn her:
-Syns du ikke kaka mi er god eller? Alle skryter av den.
-Har ikke lyst på kake jeg.
-Jo, smak da, den er verdens beste.
-Greit, jeg kan ta en liten bit.
Smakepause
-Mamma`n min sin er bedre, hun har 3 egg, 3 dl mel, 3 dl melk blablbalblablbla.


Og nå kommer han drassene med oldemora si som har lagd fårikålkjøtt sånn og sånn, og det har sikkert hennes oldemor og. Ja helt tilbake til da de fanga sauene med bare nevene og flådde de med tenna har Bøllepappans familie lagd det beste fårikålkjøttet og de beste sjokoladekakene.




Jeg er en god nummer to.

(Men kan egentlig noe måle seg med denne kaka? Bakt med kjærlighet i anledning ny leilighet.)


9 kommentarer:

  1. Mannfolk altså! Eier jo ikke skam! Jeg er rystet over denne bøllete oppførselen! ;-)

    For det første: å omtale deg som surra?? Greit at du selv kaller deg Surresilje. Men han skal da vel for svarte ikke nøre opp under eventuelle surrete tendenser?? Han skal glatte over det og si at fruen har stålkontroll på alt! Ikke sant?!?

    Og for det andre, å komme drassende med eldgamle kokketriks fra sin familie?? Hallooo? La han ordne med kjøttet selv da! Og bake sine egne kaker! Eventuelt kan han jo spørre mammaen sin om å bake? Kanskje hun ta klesvasken hans også??

    *foralldeljegbaretuller*

    Neeeida. Du får se det positive i det. Han leser bloggen din. Og han bryr seg såpass om leserne dine at han gladelig gir dem gode kokketips. Jeg hadde vært kokfornøyd, jeg :-)

    SvarSlett
  2. Fnis. Heder og ære til Surresilje, som både lager mat og baker kaker!

    SvarSlett
  3. Skjønner godt du blir frustrert, men hev deg over det og tenk på hvor heldig du er som har en kokke-interessert mann. Da er det jo bare å overlate det hele til ham siden han tross alt kommer fra en slik kokekyndig familie. Det må ligge i genene og et slik potensiale må utnyttes. Så deilig, du slipper å bake kaker til skoleavslutninger og lignende.

    SvarSlett
  4. Det siste først : kul kake! Og så:menn. Jeg tror ikke de skjønner eller forstår hva og hvordan de skal si ting.

    SvarSlett
  5. I pappabøll sitt forsvar så falt jo du pladask for den der "mamma sin kake er bedre" replikken... så d fønka jo:-) Å som fast middagsgjest sjå bøllefamilien kan eg bekrefte at både mammabøll og pappabøll er veldig flinke kokker:-)

    SvarSlett
  6. Jada, jeg kan takke meg sjøl. Satt pris på at du påpekte hvor god kaka mi er i kommentaren din. Takk;)

    SvarSlett
  7. Hohoho. Dette er det morsomste jeg har lest på lenge. Meget bra. Og ganske gjenkjennelig. Mannen min har ikke kommentert en gang. Og bare muntlig hvis jeg spør ham om han leser bloggen min. De er snåle.

    SvarSlett
  8. Takk for tipset om steiking! Syns det var ein ære at han svarte meg, hvis dette var første gang han har kommentert bloggen din :) Kanskje han liker meg!?
    Men sei til han at eg er opptatt. Og har ein mann som også er flink å lage mat, sjøl om han ikkje steiker fårikålkjøttet først (men det skal han nok begynne med nå) ;)
    Og den kaka var jo eit kunstverk! Du er flink til mykje du Silje.

    SvarSlett
  9. Jeg synes iallefall det er en helt fantastisk sjokoladekake. Du er dyktig! Har aldri før sett en så forseggjort huslig kake :D

    Hva angår menn som leser bloggene våre: det er ekstrem få som kommenterer. Min mann leser for å se hva jeg bedriver dagene med når han jobber sent. Tror jeg ;)
    Han kommenterer iallefall aldri... hihi

    SvarSlett

Det er stas med kommentarer. Jeg takker og bukker!

(Jeg har måttet fjerne muligheten for å kommentere anonymt en liten stund pga masse spam. Men send meg gjerne en mail hvis du har noe på hjertet!)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...