25.12.2011

Fra symaskintraumer til symaskindraumer?

Mannen hadde tenkt på alt han, når han kjøpte symaskin til meg. Hadde han enda glemt stoff eller saks eller tråd eller spoler, så kunne jeg utsatt prosjekt blivennmeddinsymaskin bittelitt. Men han hadde tenkt på alt. For Silje, som har en noe frynsete symaskinfortid, kom dette mildt sagt litt brått på.

Sist Silje sydde var i anledning et hippieprosjekt på ungdomsskolen da jeg skulle sy 90 cm sleng i et par bukser uten sleng. Fordi jeg tenkte at 90 cm sleng var akkurat passe. Slengibeinadelen var igrunn ikke det største problemet, det var verre at buksa var for liten. Alle som har hatt for små bukser vet at de lett kan gjøres store nok dersom man spretter opp rumpa (på buksa) og syr inn en trekant midt bak. Så da gjorde jeg det. Buksa satt ikke som et skudd, men det kunne dere kanskje forestille dere.

Tilbake til årets julegave. Vi er i blikjentfasen et sted. Jeg har sydd en prøvelapp, som jeg gjorde om til noe poseaktig og ga til Lillebøll mens jeg ventet meg applaus, ros og anerkjennelse. Hun sa bare: "Takk, kan du sy en kjole nå?" Det kan jeg selvsagt ikke, men jeg kan jammen sy både frem og tilbake og skifte mønster. Tre nål med nålitrederfunksjonen kan jeg og. I den grad det teller.




Jeg bare nevner sånn i forbifarten at jeg sydde en julestrømpe mellom familieselskap og leggetid. Ikke strøket, eller strøken. Men en julestrømpe. Med intet mindre enn to ulike stoffer!

5 kommentarer:

  1. Silje, ta imot ros og anerkjennelse! Du er jo knallgod! Jeg hadde utsatt, selv om jeg hadde hatt alt i hus. Du er en doer (do på engelsk, hvordan skriver man det sånn at du skjønner at jeg mener do-er?? På engelsk? Altså en som gjør?). Flott strømpe! Gleder meg til å se neste prosjekt. Tror Lillebøll er inne på noe. Snart slenger du nok sammen de lekreste kjoler på 1-2-3!

    Fortsatt god jul! :-)

    SvarSlett
  2. Fantastisk, der er du i gang allerede! Kjole fikser du neste uke, anbefaler mønster 63003 fra stoff og stil: http://www.stoffogstil.no/Katalog/Monstre.aspx?group_id=1110

    Legg til litt stoff øverst og lag løpegang for strikk i stedet for rynkesøm og kantbånd.

    Om du trenger moralsk støtte, vet du hvor du finner meg. :-)

    SvarSlett
  3. Det var et kjempetips, Elisabeth. Men må Google løpebane, rynkesøm og kantbånd...

    SvarSlett
  4. Imponerende! Bra du ikke fulgte mitt tips.. ;-)

    SvarSlett
  5. Gratulerer med symaskinen! Jeg tror du kan bli riktig så flink hvis det fortsetter på dette viset:-)

    Jeg måtte veilede lillesøstera mi på maskinkjøp i fjor sommer, ) og hun kjøpte samtidig et kjolemønster på Stoff&Stil og sa "her er målet mitt!". Kanskje en idé for deg også?

    Sykurs var ellers et lurt tips :-)

    SvarSlett

Det er stas med kommentarer. Jeg takker og bukker!

(Jeg har måttet fjerne muligheten for å kommentere anonymt en liten stund pga masse spam. Men send meg gjerne en mail hvis du har noe på hjertet!)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...